تبلیغات
خوش آمدید *** فاتحان دلها *** امام صادق(ع):گناهی كه نعمت ها را تغییر مى دهد، تجاوز به حقوق دیگران است. گناهى كه پشیمانى مى آورد، قتل است. گناهى كه گرفتارى ایجاد مى كند، ظلم است. گناهى كه آبرو مى بَرد، شرابخوارى است. گناهى كه جلوى روزى را مى گیرد، زناست. گناهى كه مرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خویشان است. گناهى كه مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تیره و تار مى كند، نافرمانى از پدر و مادر است. (علل الشرایع، ج 2، ص 584)*** پیامبر اعظم (ص): «بهترین شما صاحبان عقل هستند». گفته شد «اى رسول خدا! صاحبان عقل، چه كسانى‏اند؟». فرمودند آنان كه داراى اخلاق خوب‏اند، بردبار و باوقارند، صله رحم مى‏ نمایند، به پدران و مادران نیكى مى‏كنند، به فقرا، همسایگان و یتیمان رسیدگى مى‏نمایند، اطعام مى‏كنند، آشكارا به همه سلام مى‏كنند و هنگامى كه مردم در خواب و غافلند، نماز (نماز شب) مى‏گذارند. (كافى، ج 2، ص 240، ح 32) *** پیامبراکرم(ص): هر كس غذا بخورد و دیگرى به او نگاه كند، و به او ندهد، به دردى بى درمان مبتلا مى‏شود. - تنبیه الخواطر، ج 1 ، ص 47 فاتحان دل ها - فشارخون و کنترل بدون دارو
فاتحان دل ها
هر كس خودش را بهتر از دیگران بداند، از متكبران است.

مرتبه
تاریخ : 1395/11/24

کاهش مصرف نمک، فعالیت بدنی منظم، ثابت نگه داشتن وزن ایده آل، رعایت رژیم غذایی متعادل ، پرهیز از استعمال دخانیات می‌توان به میزان قابل ملاحظه ای از خطر پیشرفت فشار خون بالا کاست.

فشار خون در واقع همان نیروی خون است که بر رگ ها وارد می‌شود. قلب خون را به درون رگ ها پمپ می‌کند و به این ترتیب خون در تمام بدن حمل می‌شود.

امروزه فشار خون بالا یکی از مشکلات بهداشتی در جهان محسوب می‌شود. 30 درصد انسان‌ها در سراسر جهان مبتلا به پرفشاری خون هستند. این نسبت با سن افزایش می‌یابد. پرفشاری خون سبب افزایش خطر حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه می شود. فشار خون بالای کنترل نشده می‌تواند منجر به نابینایی، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی شود.

خطر این عوارض در صورت وجود عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند دیابت افزایش می‌یابد. فشار خون بالا قابل پیشگیری و درمان است و با پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری‌های قلبی کاهش می‌یابد.

با کاهش مصرف نمک، فعالیت بدنی منظم، ثابت نگه داشتن وزن ایده آل، رعایت رژیم غذایی متعادل، پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف الکل می توان به میزان قابل ملاحظه ای از خطر پیشرفت فشار خون بالا کاست.

بعضی از غذاها مثل غذاهای حاوی نمک یا سدیم زیاد می توانند فشار خون را بالا ببرند. با مصرف غذاهای شور و پر نمک مقدار زیادی سدیم وارد بدن می شود، به دنبال آن بدن مقدار زیادی آب جذب می کند تا بتواند سدیم اضافی را از خود خارج کند، این مسئله باعث افزایش فشار خون در بعضی از افراد خواهد شد.

بنابراین آب اضافه شده به بدن باعث افزایش فشار بر قلب و رگ‌های خونی می‌شود. طبق توصیه های استاندارد بهتر است که میزان سدیم دریافتی در روز بیشتر از 2400 میلی گرم یا یک قاشق چای خوری نمک نباشد که متاسفانه اغلب افراد بیشتر از این مقدار در روز نمک مصرف می‌کنند. توصیه شده است که بیماران قلبی و افرادی که فشار خون بالا دارند و همچنین افراد بالای 50 سال روزانه کمتر از 1500 میلی گرم سدیم که معادل 3 گرم نمک است مصرف کنند.

از آنجا که فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی در بیشتر موارد با هم ایجاد می‌شوند و همچنین کاهش مصرف چربی در کاهش وزن موثر است پس چربی به عنوان یک عامل تغذیه ای می‌تواند در ایجاد فشار خون بالا موثر باشد. در بیشتر موارد یک رژیم غذایی با چربی محدود برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مناسب است. مصرف چربی‌های غیر اشباع که در منابع غذایی گیاهی وجود دارد مثل انواع روغن‌های مایع و همچنین اجتناب از مصرف چربی‌های جامد که دارای اسیدهای چرب اشباع هستند مثل پیه، دمبه، روغن نباتی جامد به کاهش تجمع پلاک در رگ‌های خونی کمک می‌کند. این امر خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

انواع سس‌ها (کچاپ - سویا )، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی، میان وعده هایی نظیر چوب شور، ذرت بو داده، بادام زمینی و پفک، انواع ترشی های آماده و شورها، انواع پودرهای سوپ آماده، غذاهای فرآیند شده و آماده از قبیل همبرگر، سوسیس، کالباس، ماهی دودی، غذاهای کنسروی، کره و مارگارین، گوشت‌های پر چرب، شیر و ماست پر چرب و ماست‌های خامه ای، پنیرهای پرنمک و پنیرهای خامه ای غذاهایی هستند که مقدار نمک و روغن زیادی دارند.

از غذاهای متنوع استفاده کنید یعنی روزانه از مواد غذایی موجود در 5 گروه اصلی غذایی (نان، غلات، میوه ها، سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات، تخم مرغ) به مقدار توصیه شده مصرف کنید. از غذاهای سرشار از فیبر نظیر نان و ماکرونی تهیه شده از غلات کامل و میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنید.

نان‌هایی را مصرف کنید که در تهیه آنها جوش شیرین به کار نرفته باشد(نان سنگک) و در نهایت از روغن‌های گیاهی بجای روغن‌های جامد و حیوانی استفاده کنید.

(منبع: پارس نیوز- صفورا محبی - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی)




طبقه بندی: توصیه های جالب پزشکی ، 
ارسال توسط د- عبدالرحیمی
حدیث هفته
پیامبراکرم(ص): روزگاری خواهد آمد که دین خدا تکه تکه خواهد شد. سنت من در نزد آنان بدعت و بدعت در نزد آنان سنت باشد ، شخصیت های بزرگ در نزد آنها حیله گر خوانده می شوند و اشخاص حیله گر در نزد مردم، با شخصیت و وزین خوانده شوند . مومن در نزد آنان حقیر و بی مقدار می شود و فاسق به پیش آنها محترم و ارجمند باشد، کودکانشان پلید و گستاخ و بی ادب و زنانشان بی باک و بی شرم و بی حیا شوند، پناه بردن به آنها خواری و اعتماد به آنان ذلت و درخواست چیزی از آنها نمودن، جامه درویشی به تن کردن و مایه بیچارگی و ننگ است .
لینک های مفید
»
اخبار آنلاین
پخش زنده حرم جنگ دفاع مقدس